mandag, august 21, 2006

Søndagsturen.

Mor, far og barn er på søndagstur i gammel Amazon. Sola skinner, og stemningen er høy. De skal på selvplukk av mais, men må stoppe på en bensinstasjon først, for å ta ut cash, og, som en spesiell søndag-og-sol-treat; kjøpe is.

Bilen kjører inn på bensinstasjon.

Mor: Jeg skal bare skynde meg veldig. Kommer straks ut med is!
Barn: Jeg vil være med!
Mor: Neida, det er ikke nødvendig, da tar det så lang tid. Jeg skal velge en kjempegod is til deg, helt sikkert. Jeg skynder meg!
Barn: Jeg vil væææææææreeeee meeeeeeed! (Starter hyling)

Mor smeller bildøra og går.

Mor kommer tilbake med is.

Mor: Se, Sabeltann-is! Og kroneis til mor og far.
Far: Jippi!
Barn (hyler fremdeles): Jeg ville også ha Kronesiiiiiiiiiiiis!
Mor: Men jeg vet jo at du er så glad i Sabeltann-is!
Barn: Neeeeiiiiiiii! Krooooonesiiiiiis!
Mor: Javel, da bytter vi da.

Iser byttes, og stemningen er fremdeles rimelig munter.

Barn: Kan jeg få spise litt av kronesisen først, og så få Sabeltann-isen?
Mor og Far ler: Nei, nå har vi en is hver. Nå er det bra.
Barn: Men jeg vil ha Sabeltann-is ogsåååååååå!
Mor: Skal vi byttte igjen da?
Barn: Neeeeeeeiiiiiiiiiii!

Mye, mye hyling fra Barnet, som ikke gir seg. Upedagogiske, surere og surere kommentarer fra Mor og Far. Stemningen er på vei til å bli skikkelig dårlig….

Barn: Sabeltann-iiiiiis!

Mor sprekker og slenger den halvspiste Sabeltann-isen over skuldra si, bakover til barnet. Stemningen blir enda dårligere. Barnet hyler infernalsk, Far skjeller over bortskjemte unger og ubegrunnet skriking. Mor stirrer hardt på veien foran seg og sier ikke et ord.

Far sprekker og tar egen is og barnets is og kaster ut vinduet. Barnet hyler om mulig enda høyere. Mor vrenger bilen av veien, inn på en rasteplass så det hviner i dekkene, og bråstopper.

Far plukker opp rester av jævla Sabeltann-is, og kaster den ut vinduet også. Ungen hyler, Mor griner, Far kjefter.

Mor: Jeg gidder ikke noe mais-plukking, vi drar hjem.
Far: Nei, nå skal vi plukke mais, slik vi har planlagt!

De kjører til mais-plukking. Mor griner blant maisen, og kjenner seg som verdens dårligste mor. Så klemmer de mellom maisradene og sier unnskyld. De plukker mais, betaler 134 kroner, kjører hjem og griller mais i hagen.

1 kommentar:

Brage sa...

Hmm, hvor upedagogiske var de kommentarene, sida du kalte dem nettopp det?